Czy leci z nami dziecko?

Dzieci to naprawdę wymagający pasażerowie – szybko się nudzą, płaczą, potrzebują dodatkowego bagażu i źle znoszą długie podróże. Szczególnie, jeżeli decydujemy się na lot samolotem. Warunki przewozu dzieci są różne i czasem mogą wydawać się niejasne. Warto je poznać zanim wyruszymy na lotnisko – dziecko będzie miało wygodną podróż, a jego rodzice mniej powodów do zdenerwowania.

Jak się okazuje, linie lotnicze dzielą podróżnych na trzy grupy: niemowlęta (do drugiego roku życia), dzieci (od 2 do 12 lat) i dorosłych (powyżej 12-go roku życia). Co więcej, gdy rezerwujemy bilet od razu w obie strony, przewoźnik z reguły przyjmuje wiek pasażera w czasie podróży powrotnej. Jeżeli wylatując nasza pociecha ma jeszcze niespełna 2 lata, a wraca po swoich 2-gich urodzinach, to w obie strony nie będzie traktowana jako niemowlę.

Wiek młodego pasażera jest o tyle ważny, że wpływa na koszt biletu. Za lot dziecka w klasycznych liniach zapłacimy 75 proc. ceny, w tanich niestety nie można liczyć na jakąkolwiek zniżkę. Nieco bardziej skomplikowane są przepisy dotyczące przewozu niemowląt. Zarówno w tanich jak i klasycznych liniach nie zajmują one oddzielnego miejsca, a podróż spędzają na kolanach rodziców lub w nosidełku. Jeśli chodzi o opłaty, to wybierając LOT czy Lufthansę za bilet niemowlaka zapłacimy kwotę w wysokości 10 proc. ceny biletu dla dorosłego. W tanich liniach stosowane są stałe stawki, bardzo często bez uwzględniania kierunku czy opłaty za lot dla dorosłej osoby.

Warto także pamiętać, że w tanich liniach lotniczych tylko dzieci z normalnym biletem mogą wziąć torbę na pokład samolotu, niemowlakom nie przysługuje bagaż podręczny.  Tradycyjni przewoźnicy najmłodszym pasażerom oferują zarówno podręczny, jak i  rejestrowany bagaż. W przypadku tego większego, przewożonego w luku w LOT i Air France można zapakować do 10 kg, a w Lufthansa i British Airways do 23 kg. Rodzice z reguły mogą też bezpłatnie wziąć składany wózek dziecięcy lub fotelik samochodowy, jednak warto o to dopytać przy rezerwacji biletu.

Jeżeli dziecko leci na ferie bez opiekuna, to w tradycyjnych liniach musi mieć ukończone 12 lat. W przypadku tanich przewoźników granica ta jest nieco wyższa, w Wizzair wynosi 14 lat, a w Ryanair i Easyjet – 16 lat. LOT i Lufthansa umożliwiają dzieciom w wieku od 5 do 11 lat podróżowanie pod opieką pracownika linii. Towarzystwo takiego asystenta to dodatkowy koszt w wysokości ok. 160 zł w przypadku lotów po Europie.

Leave a comment